NAS QUNAP, hasło administratora i nieaktywny RAID

Któregoś dnia znajomy zadzwonił do mnie z problemem dotyczącym małego serwera NAS QUNAP TS-220 ponieważ utracił dostęp do swoich danych przechowywanych na tym urządzeniu
Na miejscu stwierdziłem dwa problemy: zapomniane hasło do logowania na panel administracyjny oraz odmowa dostępu do zasobów pomimo tego, że udostępnione foldery były widoczne w sieci.

1. Restart hasła administratora bez utraty danych

Aby zrestartować hasło administratora serwera QNAP TS-220 należy przez 3 sekundy przytrzymać przycisk Reset na tylnej ściance urządzenia. Kiedy usłyszymy jeden długi „beep” hasło użytkownika admin zostanie zrestartowane do wartości domyślnej czyli admin. Dodatkowo ustawienia interfejsu sieciowego zostaną zmienione na DHCP dlatego weźmy to pod uwagę gdy próbujemy znaleźć naszego NASa w sieci.

1. Nieaktywny RAID

Po zalogowaniu na panel administracyjny przywitały mnie trzy komunikaty:
Pierwszy: The firmware versions of the system built-in flash (4.0.7 Build20140421) and the hard drive (1.0.0 Build 0000) are not consistent. Its recomended to update the firmware again for the higher system stability.
Drugi: [Single Disk Volume Drive 1] The filesystem is not clean. It is suggested that you go to [Storage Manager] and run „Check File System”.
Trzeci: [Mirror disk Volume Drive 1 2] RAID device is inactive.

QUNAP errors ID

Pozytywne było to, że foldery, które były pozakładane nadal istniały wiec istniała szansa, że dane na dyskach nadal są.
Pierwszą i podstawowa zasadą przed podjęciem jakichkolwiek działań powinno być zrobienie kopi danych. Ja porostu zrobiłem klon obu dysków. Tak na wszelki wypadek.
Następnie sprawdziłem oba dyski za pomocą MHDD – czy ich stan jest dobry, nie ma realokowanych sektorów i czy w SMART nie ma nic niepokojącego. Testy obu dysków zakończyły się powodzeniem także oba dyski wróciły do NASa.
Pierwszy błąd sugerował problem z firmware’m – dlatego przystąpiłem do jego automatycznej (z kreatora) aktualizacji. Proces przebiegł pomyślnie (jest automatyczny i nie ma sensu go opisywać). Po restarcie błąd już nie występował ale RAID nadal był nieaktywny. Próba sprawdzenia systemu plików (wg sugestii z kolejnego błędu) zakończyła się niepowodzeniem oraz komunikatem: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2 ] Examination failed.

QUNAP errors ID

Przekopanie kilku wątków na forum QUNAPa (http://forum.qnap.com) naprowadziło mnie na potencjalną przyczynę i rozwiązanie problemu. Wygląda to na standardowy błąd w przypadku awarii zasilania, kiedy to niektóre usługi nie zostały poprawnie zamknięte a system plików poprawnie odmontowany. Rozwiązaniem miało być ponownie wgranie aktualnego firmware z połączone z „odświeżeniem” konfiguracji.

3. Przywrócenie dostępu do danych

Ok, do naprawy potrzebny nam będzie program QNAP Finder (Qfinder), putty oraz aktualny firmware do naszego sprzętu ze strony QUNAPa.
Uruchamiamy program putty i logujemy się do naszego NASa i wykonujemy następujące polecenia:

# config_util 1
# storage_boot_init 1 (czekamy 30 sekund, klikamy Enter i przeskakujemy do następnej linii)
# cp /etc/default_config/uLinux.conf /mnt/HDA_ROOT/.config/
# rm -r /etc/config
# ln -sf /mnt/HDA_ROOT/.config /etc/config
# setcfg -f /etc/config/uLinux.conf Misc configured TRUE
# ln -sf /mnt/HDA_ROOT/update /mnt/update

Nastepnie uruchamiamy program QNAP Finder, odszukuejmy naszego NASa, logujemy się na konto administratora oraz przeprowadzamy aktualizację oprogramowania układowego wskazując plik z firmwarem ściągnięty, ze strony producenta.
Po restarcie urządzenia, RAID powinien się uaktywnić a nasze dane powinny być już dostępne. Dla pewności, można dodatkowo przeprowadzić test systemu plików z poziomu Strorage Managera.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *