Któregoś dnia znajomy zadzwonił do mnie z problemem dotyczącym małego serwera NAS QUNAP TS-220 ponieważ utracił dostęp do swoich danych przechowywanych na tym urządzeniu
Na miejscu stwierdziłem dwa problemy: zapomniane hasło do logowania na panel administracyjny oraz odmowa dostępu do zasobów pomimo tego, że udostępnione foldery były widoczne w sieci.
1. Restart hasła administratora bez utraty danych
Aby zrestartować hasło administratora serwera QNAP TS-220 należy przez 3 sekundy przytrzymać przycisk Reset na tylnej ściance urządzenia. Kiedy usłyszymy jeden długi „beep” hasło użytkownika admin
zostanie zrestartowane do wartości domyślnej czyli admin
. Dodatkowo ustawienia interfejsu sieciowego zostaną zmienione na DHCP dlatego weźmy to pod uwagę gdy próbujemy znaleźć naszego NASa w sieci.
1. Nieaktywny RAID
Po zalogowaniu na panel administracyjny przywitały mnie trzy komunikaty:
Pierwszy: The firmware versions of the system built-in flash (4.0.7 Build20140421) and the hard drive (1.0.0 Build 0000) are not consistent. Its recomended to update the firmware again for the higher system stability.
Drugi: [Single Disk Volume Drive 1] The filesystem is not clean. It is suggested that you go to [Storage Manager] and run „Check File System”.
Trzeci: [Mirror disk Volume Drive 1 2] RAID device is inactive.
Pozytywne było to, że foldery, które były pozakładane nadal istniały wiec istniała szansa, że dane na dyskach nadal są.
Pierwszą i podstawowa zasadą przed podjęciem jakichkolwiek działań powinno być zrobienie kopi danych. Ja porostu zrobiłem klon obu dysków. Tak na wszelki wypadek.
Następnie sprawdziłem oba dyski za pomocą MHDD – czy ich stan jest dobry, nie ma realokowanych sektorów i czy w SMART nie ma nic niepokojącego. Testy obu dysków zakończyły się powodzeniem także oba dyski wróciły do NASa.
Pierwszy błąd sugerował problem z firmware’m – dlatego przystąpiłem do jego automatycznej (z kreatora) aktualizacji. Proces przebiegł pomyślnie (jest automatyczny i nie ma sensu go opisywać). Po restarcie błąd już nie występował ale RAID nadal był nieaktywny. Próba sprawdzenia systemu plików (wg sugestii z kolejnego błędu) zakończyła się niepowodzeniem oraz komunikatem: [Mirror Disk Volume: Drive 1 2 ] Examination failed.
Przekopanie kilku wątków na forum QUNAPa (http://forum.qnap.com) naprowadziło mnie na potencjalną przyczynę i rozwiązanie problemu. Wygląda to na standardowy błąd w przypadku awarii zasilania, kiedy to niektóre usługi nie zostały poprawnie zamknięte a system plików poprawnie odmontowany. Rozwiązaniem miało być ponownie wgranie aktualnego firmware z połączone z „odświeżeniem” konfiguracji.
3. Przywrócenie dostępu do danych
Ok, do naprawy potrzebny nam będzie program QNAP Finder (Qfinder), putty oraz aktualny firmware do naszego sprzętu ze strony QUNAPa.
Uruchamiamy program putty i logujemy się do naszego NASa i wykonujemy następujące polecenia:
# config_util 1
# storage_boot_init 1 (czekamy 30 sekund, klikamy Enter i przeskakujemy do następnej linii)
# cp /etc/default_config/uLinux.conf /mnt/HDA_ROOT/.config/
# rm -r /etc/config
# ln -sf /mnt/HDA_ROOT/.config /etc/config
# setcfg -f /etc/config/uLinux.conf Misc configured TRUE
# ln -sf /mnt/HDA_ROOT/update /mnt/update
Nastepnie uruchamiamy program QNAP Finder, odszukuejmy naszego NASa, logujemy się na konto administratora oraz przeprowadzamy aktualizację oprogramowania układowego wskazując plik z firmwarem ściągnięty, ze strony producenta.
Po restarcie urządzenia, RAID powinien się uaktywnić a nasze dane powinny być już dostępne. Dla pewności, można dodatkowo przeprowadzić test systemu plików z poziomu Strorage Managera.